Efter cirka två veckors arbetslöshet, ansök om inkomstrelaterad dagpenning från kassan antingen genom att använda det elektroniska formuläret i vår e-tjänst, eller genom att lämna in en ansökan antingen per post eller via säker e-post . Fyll i ansökan noggrant från din första arbetslöshetsdag och bifoga nödvändiga bilagor. Du kan skicka en ansökan till kassan även om du inte har alla nödvändiga bilagor (t.ex. lönebesked) ännu. Du kan alltid skicka de saknade bilagorna till kassan senare, efter att ha mottagit dem.
Om arbetslösheten fortsätter, ansök om dagpenning med en fortsatt ansökan antingen i perioder om en månad eller fyra hela kalenderveckor (måndag – söndag). Dagpenning ansöks retroaktivt, från den senaste perioden, tidigast den sista dagen i varje ansökningsperiod. Ansök dock om inkomstrelaterad dagpenning inom tre månader från de arbetslöshetsdagar som ansökan gäller. Ansökningar äldre än tre månader kommer att avslås som försenade.
- En kalendermånad under vilken den utbetalda lönen är minst 930 euro ackumulerar arbetsvillkoret med en månad.
- En kalendermånad under vilken den utbetalda lönen är mellan 465,00 och 929,99 euro ackumulerar arbetsvillkoret med en halv månad.
Arbetsvillkoret ackumuleras i ett sådant anställnings- eller tjänsteförhållande, för vilket lön betalas enligt kollektivavtalet, från vilket lagstadgade socialförsäkrings-, pensions- och arbetslöshetsförsäkringsavgifter innehålls och från vilket förskottsinnehållning betalas. Om det inte finns ett kollektivavtal på branschen ska lönen för heltidsarbete vara minst 1 399 euro per månad år 2024.
Uppfyllelsen av de 12 månader som krävs för arbetsvillkoret räknas från de 28 månaderna före arbetslösheten (granskningsperiod). Arbetsvillkoret behöver inte uppfyllas genom kontinuerligt arbete och granskningsperioden kan förlängas med högst 7 år av godtagbara skäl (t.ex. heltidsstudier, sjukskrivning eller familjeledighet och militärtjänstgöring). Arbetsvillkoret ska dock till fullo uppfyllas av det arbete som utförts under kassans medlemstid. Det arbete du utför vid sidan av studierna ökar arbetsvillkoret om du då var medlem i a-kassan.
Kassan undersöker din rätt till inkomstrelaterad dagpenning vid handläggningen av din ansökan. Du kan hitta mer information om uppfyllning av arbetsvillkoret och relaterade undantag här.
Dagpenningens storlek beräknas först när din ansökan behandlas. Med dagpenningkalkylatorn kan du få en grov uppskattning av din dagpenning.
Grundlönen beräknas genom att den Apl-avdragna löneackumuleringen med antalet beräknade arbetsdagar som ingår i intjäningsperioden om 12 kalendermånader (12 månader x 21,5 dagar = 258 dagar). Dagpenningens grundlön/dag som erhålls på detta sätt multipliceras med talet 21,5, vilket ger grunddagpenningslönen per månad.
Ett exempel på beräkning av grundlön: |
Den skattepliktiga löneackumuleringen för 12 månader (258 dagar) som anges i löneintyget är 39 206 €. Beloppet ingår även semesterpenning på 1436 € och semesterersättning på 620 €.
Från den ackumulerade lönen på 39 206 euro avdras semesterpenning på 1436 euro och semesterersättning på 620 euro, vilket återstår 37 150 euro. Apl-avdragen löneackumulering på 35 753,16 € divideras med antalet veckodagar i ackumuleringsperioden på 258, vilket resulterar i en daglig grundlön på 138,58 €. |
Om du har skaffat ett skattekort avsett för förmån, skicka skattekortet till kassan. Förskottsinnehållningen vid betalning görs då i enlighet med skattekortet utan att höja procenten.
Närmare information om förskottsinnehållning hittar du på Skatteförvaltningens webbsida.
Längre tids sjukskrivning skall meddelas även till AN-byrån.
Du kan ansöka om dagpenning hos kassan redan under karenstiden, även om du inte är nöjd med den karenstid som AN-byrån fastställt. Detta påskyndar handläggningen av din fortsatt ansökan efter karenstiden, eftersom dina uppgifter före arbetslöshet i detta fall redan är klara i kassasystemet. Om du inte ansökt om dagpenning under hela karenstiden, meddela kassan om din anställningsstatus under karenstiden när du ansöker om dagpenning efter karenstidens slut.
Ifall du ansöker om dagpenning från kassan först efter karenstidens slut, informera kassan din status även under karenstiden. T.ex. om du har arbetat, skicka kassan kopior av anställningsavtalet och lönebesked samt en uppdelning av din kalenderveckoarbetstid, om du var i ett deltidsarbete där dina arbetstider varierade.
Om du har fått ett stödpaket från din arbetsgivare i samband med din uppsägning kan tiden för denna ekonomiska förmån och eventuell semesterersättning löpa ut samtidigt med karenstiden. Framför allt om du har fått en ekonomisk förmån relaterad till avslutad anställning är det bra om du redan efter två veckors arbetslöshet ansöker om dagpenning så att du kan få ett beslut från kassan om hur länge periodisering av den ekonomiska förmånen pågår.
Om du har varit i lönearbete vid sidan av tjänsten, markera “på jobbet” som den dagsspecifika förklaringen och ange vilken arbetstid du får betalt för dem. Lämna i så fall även en kopia av anställningsavtalet som bilaga till ansökan (om du ännu inte lämnat in den till kassan), samt ett lönebesked av den lön som utbetalats under ansökningstiden.
Fastställandet av självrisktiden är alltid relaterat till uppfyllandet av arbetsvillkoret. Om du tidigare har fått dagpenning efter självrisktiden, och du ännu inte har uppfyllt arbetsvillkoret på nytt, tas ingen självrisktid från dig heller.
Att skicka lönebesked till kassan i samband med ansökan kan dock påskynda handläggningen, för om uppgifterna från Inkomstregistret inte räcker för att behandla din ansökan kommer kassan att be dig lämna kopior på lönebeskeden i varje fall. Detta förstås fördröjer behandlingen av din ansökan.
Om du eller din make har ansökt om eller får hemvårdsstöd för barn, skicka en utredning av hemvårdsstödet för barn till kassan som bilaga till ansökan. Om du har varit anställd under graviditets/föräldrapenningsperioden, skicka kassan en kopia av anställningsavtalet. Om du jobbat som timanställd och dina arbetstider varierade, vänligen bifoga även kopior av lönebesked och en uppdelning av din arbetstid per kalendervecka.
Till exempel är hemvårdsstöd för barn en s.k. familj ersättning som vanligtvis dras av från dagpenningen för arbetslöshetsersättningstagaren. Det hemvårdsstöd som betalas ut till maken dras dock inte av från dagpenningen om maken sköter barnet på heltid hemma och på grund av detta inte skulle ha rätt till arbetslöshetsersättning. Om även maken är arbetslös och hemvårdsstödet utgår till hen, avräknas hemvårdsstödet endast från makens dagpenning. Om du eller din make har ansökt om eller får hemvårdsstöd för barn, skicka en utredning av hemvårdsstödet för barn till kassan som bilaga till ansökan.
Bostadsbidrag är däremot en förmån som inte har någon inverkan på utbetalningen av inkomstrelaterad dagpenning.
Kassan kan betala ut dagpenning till dig efter att den maximala utbetalningstiden uppnåtts, s.k. för tilläggsdagar fram till utgången av den kalendermånad då du fyller 65 år, om du har varit i pensionsgrundande arbete i minst 5 år under de senaste 20 åren och
- du är född mellan 1957 och 1960 och har fyllt 61 år innan maximiperioden för dagpenning uppnås.
- du är född 1961-1962 och har fyllt 62 år innan maximiperioden för dagpenning uppnås.
- du är född 1963 och har fyllt 63 år innan maximiperioden för dagpenning uppnås.
- du är född 1964 och har fyllt 64 år innan maximiperioden för dagpenning uppnås.
De som är födda 1965 eller senare har inte rätt till tilläggsdagar. Med lagändringarna upphör betalningen av tilläggsdagar helt år 2030.
Efter att ha ansökt om ålderspension, fortsätt att ansöka om inkomstrelaterad dagpenning från kassan enligt din vanliga ansökningsrytm fram till slutet av månaden innan pensionen börjar. Ange i din senaste dagpenningsansökan från vilket datum du ansökte om pension. Informera även AN-byrån om din pension.
Efter att du gått i pension bör du inte längre behålla ditt kassamedlemskap. Kassamedlemskapet avslutas dock inte automatiskt utan du ska skriftligen meddela kassan att du säger upp ditt medlemskap på grund av pension. Om du är medlem i ett fackförbund, meddela ditt fackförbund om din avgång och pension.
Du kan få mer information och instruktioner för att ansöka om pension hos ditt pensionsbolag.
Första ansökningar och ansökningar om jämkad dagpenning behandlas i ordning enligt ankomstdatum. Den lagstadgade behandlingstiden för dessa ansökningar är 30 dagar efter att ansökan inkommit till kassan. Inom denna tid kommer vi antingen att ge dig ett beslut om din ansökan, eller så skickar vi en begäran om ytterligare utredningar, ifall vi under behandlingen upptäcker brister i din ansökan, bilagor eller AN-byråns utlåtande. Den slutliga behandlingstiden beror dock i hög grad på det aktuella antalet ansökningar och om nödvändiga förklaringar har lämnats som bilaga till ansökan. Du kan följa den aktuella handläggningsstatusen för ansökningarna på framsidan av vår hemsida.
När beslut om storleken på dagpenningen är fattat och kunden skickar en helt arbetslös eller helt permitterad fortsatt ansökan, (där inga förändringar skett under ansökningstiden), behandlas ansökan så att pengarna finns på den sökandes konto senast på följande veckas fredag. I de flesta fall går en sådan ansökan direkt till automatisk betalning och pengarna finns på den sökandes konto redan två bankdagar efter att den elektroniska ansökan skickats.
Om det har skett ändringar under ansökningstiden (t.ex. löneuppgifter har kommit in från Inkomstregistret, eller AN-byråns utlåtande saknas) eller ansökan har fyllts i ofullständigt eller för fel tidsperiod, kommer ansökan att behandlas manuellt. Ansökan behandlas även manuellt om ansökningstiden har arbetsdagar eller om det är permittering för en förkortad arbetsvecka eller en förkortad arbetsdag. I dessa situationer beror handläggningshastigheten för ansökan, utöver antalet inkomna ansökningar, på hur snabbt de förtydliganden som behövs för handläggningen eller fullföljandet av en ofullständig ansökan levereras till kassan.
Första ansökningar och ansökningar om jämkad dagpenning behandlas i ordning enligt ankomstdatum. Den lagstadgade handläggningstiden för dessa ansökningar är 30 dagar efter att ansökan inkommit till kassan. Du kan följa den aktuella handläggningsstatusen för ansökningarna på framsidan av vår hemsida.
Helt arbetslös eller helt permitterad fortsatt ansökan, där inga förändringar skett under ansökningstiden, att behandlas så att pengarna finns på den sökandes konto senast på följande veckas fredag. I de flesta fall går en sådan ansökan direkt till automatisk betalning och pengarna finns på den sökandes konto redan två bankdagar efter att den elektroniska ansökan skickats.
Om det har skett förändringar under ansökningsperioden eller om det är permittering för förkortad arbetsvecka eller arbetsdag kommer ansökan att behandlas manuellt. I det här fallet beror handläggningshastigheten på ansökan, utöver antalet ansökningar som väntar på sin tur, på om ansökan har fyllts i noggrant och om all information som behövs för handläggningen har lämnats som en bilaga.